Forenklet bildehåndtering i alle kanaler for Europris

europris_ferdig2For Europris-kjeden er lave priser, riktig vareutvalg og målrettet markedsføring viktige suksessfaktorer. Dagens markedsføring for den landsdekkende lavpriskjeden er i stor grad basert på den ukentlige kundeavisa, mens stadig mer vil foregå elektronisk elektronisk i fremtiden. – Vi har allerede en egen Europris-app, og vil arbeide mye med digital markedsføring. Produktbilder er helt essensielt uansett kanal, og vi tar de fleste bildene selv. Med mediadatabase fra Teknograd har vi sørget for automatisering av bildeflyten og tilgjengelighet i alle kanaler, forteller Runar Myhre, IT-direktør i Europris.

Skalerbarhet

Siden i vår har Europris benyttet T7D MAM som mediadatabase. Runar Myhre forteller at de vurderte ulike løsninger, og valgte Teknograds løsning ut fra strenge kriterier. – Det var et riktig valg, og vi ser også at det var klokt å satse på en leid løsning fremfor å drifte løsningen selv. Skalerbarheten i denne løsningen er veldig god, og vi ser at vi i fremtiden vil utnytte løsningen på stadig flere områder. Vi bruker hovedsakelig løsningen til bilder, men ser for oss at det i fremtiden kan være video og andre typer filer. Ved at produktbildene alltid er søkbare og tilgjengelige, og automatisk skaleres til ønsket kvalitet for brukerne, sparer vi både tid og ressurser. ”Time to market” er viktig i en bransje som vår, og vi må ha effektive prosesser internt for å kunne være rimeligst i markedet, understreker IT-direktøren.

Får bildene sortert og klargjort

Grafisk designer Hanne Sofie Røed arbeider med utforming av Europris´ kundeavis, som distribueres til forbrukere over hele landet. Mens hun tidligere brukte mye tid på å lete etter bilder på serveren, får hun nå alle bildene til hver utgave ”servert” fra systemet. – Det er en helt ny hverdag! Vi har etablert en effektiv arbeidsflyt for bildene til hver utgave, der vår VPI-avdeling (Vare- og Prisinformasjon) genererer en liste med alle produkter, tekster og varenummer, som legges inn i mediadatabasen. Fra denne eksporteres det så en mappe til meg med alle bildene og den øvrige informasjonen, ferdig sortert etter sidenummer i avisen, forteller hun begeistret. Med rundt 100 bilder i hver avis og en ny utgave hver uke, blir det svært mange arbeidstimer bespart i løpet av året. Når de grafiske medarbeiderne hos Europris har behov for andre bilder, kan de enkelt søke på produktnavn, produkt-ID eller andre kriterier.