Fantastisk respons

elle

Elle med fantastisk respons på ny app

Motemagasinet Elle går nye veier i møte med sine motebevisste lesere. Elles nye app er utviklet i samarbeid med Teknograd, og med den kan leserne selv spille en aktiv rolle som trendsettere.

elle_app2_web

Nærmere leserne
Siden det første Elle-magasinet så dagens lys i 1945, har Elle bragt mote, trender og livsstil ut til kvinner over hele verden. Sosiale nettmedier spiller nå en viktig rolle i motebransjen, og Elle har som strategi å utnytte nettbaserte sosiale medier for å komme nærmere leserne sine. Denne strategien støttes av både redaksjoner og annonsører. Nylig lanserte Elles svenske redaksjon en iPhone-app som bringer utviklingen nok et skritt videre, faktisk dit at leserne selv kan være trendsettere innenfor mote. – Vår nye ”app” har fått en fantastisk respons, og den er resultatet av et nært og engasjerende samarbeid med Teknograd. Neste steg blir å lansere den for våre motebevisste lesere i land som Norge, Danmark og Finland samt presentere den for vårt franske morselskap Lagardère, uttaler Hermine Coyet Ohlén, Elles sjefredaktør og ansvarlig utgiver i Sverige.

Twitring som ga resultater
Historien om Elles app og deres samarbeid med Teknograd er ikke bare en historie om hvordan et av verdens mest kjente kvinnemagasiner oppnår interaktiv kommunikasjon med leserne sine. Den er også historien om hvordan bruk av sosiale medier kan skape gode forretningsmessige relasjoner som igjen gir konkrete resultater. Elles svenske sjefredaktør møtte nemlig Teknograds Fredrik Davidsson på det sosiale nettstedet Twitter. Der startet en dialog som innga tillit fra første ”tweet”. – Jeg opplevde et sterkt engasjement fra Fredrik Davidsson, og en ærlig og tillitsfull dialog hele veien. De siste to årene har han vært en slags mentor for meg for å lære meg mer om IT, forteller Hermine Coyet Ohlén. Elles nye app er utviklet av Teknograd, med Deportivo som ansvarlig for design og workflow. – Teknograds og Deportivos respons på ideen om en app der våre lesere selv kunne få være trendsettere var umiddelbart positiv, og resultatet er blitt slik vi ønsket. Både lesere og annonsører applauderer denne satsningen, forteller Hermine Coyet Ohlén.

Trendsetting
Motemagasinet Elles app kan lastes ned fra www.trend.elle.se. Hermine Coyet Ohlén forteller at brukerne enkelt kan dele egne bilder og moteopplevelser med andre lesere når de har lastet ned appen. – Brukerne tar gjerne bilder av seg selv eller av mote og trender som opptar dem. Bildene kan de også geotagge før de deles via sosiale medier som Facebook og Twitter. Med Elle Trend kan alle motebevisste kvinner følge trendene, og faktisk selv være trendsettere. I magasinet bringer vi i hver utgave bilder og kommentarer til bildene. Responsen er allerede fantastisk, og vi synes dette er utrolig morsomt, forteller Elles sjefredaktør. Hun legger til at satsningen også skaper nye muligheter og kanaler for Elles annonsører, og at flere allerede har benyttet den nye markedskanalen.

Nærmere leserne
Fredrik Davidsson, en av gründerne i Teknograd, synes det har vært lærerikt og motiverende å være med å bringe et av verdens største kvinnemagasiner nærmere sine lesere. – Bruk av sosiale medier er et område som engasjerer oss, og vi ønsker å hjelpe kundene med både rådgivning og teknologi. Dialogen med Elle har vært positiv, personlig og engasjerende hele veien, og vi er stolte over å ha fått være med på dette spennende steget for dem. Vi gleder oss til å fortsette det gode samarbeidet med et av verdens mest kjente motemagasiner, sier Fredrik Davidsson.