Ernö fremdeles uten kokk

erno1_600

Historien om Ernö starter med fem reklamegründere som hadde som ambisjon å være så flinke og store at de kunne ansette lunsjkokken fra sin tidligere arbeidsgiver, den ungarske kokken ved navn Ernö. Nå kan selskapets leder Frederik Horn konstatere at dette målet nesten er nådd. På IT-siden, derimot, der har de en samarbeidspartner som fikser både “kalde og varme retter”. – Det er vi utrolig godt fornøyd med, sier Frederik Horn (t.v.) til Teknograds Rune Haugsvær.

Teknograd styrer datarommet
Daglig leder Frederik Horn forteller at kokken Ernö selv mente de burde være mellom 25 og 30 for å drive en god lunsjkantine, og at kokken i dag arbeider hos Skiforeningen, en av Ernös kunder. – Vi kan jo ikke ødelegge kundeforholdet ved å hente ham hit, sier han med et smil. Siden starten i 2006 har selskapet vokst til 24 medarbeidere, noe som betyr at de kun er én medarbeider unna det opprinnelige ”kokkemålet”. – Vi får se hva vi finner på, det er uansett artig å nå målsettingene. Også Teknograd holder seg unna kjøkkenet i Karlstadgata 11, derimot har de overtatt styringen av datarommet. – Det er et samarbeid som fungerer svært godt. Serverne befinner seg i et profesjonelt datasenter med høyeste nivå for sikkerhet og tekniske plattformer. Teknograd fungerer som vår IT-avdeling, det betyr sikkerhet, tilgjengelighet og én ting mindre å bekymre seg for i en travel hverdag, sier Ernö-sjefen.

Aktiviteter hele døgnet
Ernö har valgt å la Teknograd håndtere alle IT-oppgaver, som drift, serveradministrasjon, sikkerhet, internettlinjer og lisensiering. Teknograd leverer også maskinvare til brukerne, og tar hånd om alle problemer som måtte oppstå. – Med IT er det gjerne slik at ingen sier noe når alt fungerer. Med Teknograd erfarer vi også at det skjer noe når et eller annet svikter. Da er det alltid kompetente og trivelige mennesker tilgjengelig, som viser engasjement og lyst til å løse problemet. Det betyr mye for oss, i en bransje der dataverktøyene er kritiske for driften og arbeidet pågår til alle døgnets tider, poengterer Frederik Horn.

Byråpakke med to servere
Ernö benytter Teknograds ”byråpakke”, bestående av en produksjonsserver for pågående prosjekter og en arkivserver for jobber som er sluttført og fakturert. Datakraft, backup-rutiner og kapasitet er tilpasset de to formålene, naturligvis med strengest krav til produksjonsserveren. Nye arbeidsstasjoner og annen maskinvare leveres av Teknograd, ferdig konfigurert. – Det er både enkelt og praktisk for oss. Når en medarbeider får en ny arbeidsstasjon, er den satt opp for VPN og klar til bruk med alt som behøves. For oss betyr det at vi kan opprettholde høy produktivitet og bruke ressursene våre til beste for våre egne kunder, sier Frederik Horn.

Suksess med reklame
Har du sett Gjensidige-filmen der Olsenbanden bryter seg inn i hvelvet, bare for å oppdage at det er tomt – fordi alt er utbetalt til Gjensidiges kunder som utbytte? Eller Forsvarets storstilte kampanje ”For alt vi har. Og alt vi er”. Da vet du litt om hvilke ideer som spinner ut av Ernös kreative hoder. Til tross for store endringer i hele reklamemarkedet, har Ernös leder tro på at suksessen fortsetter.

– Det er alltid behov for gode, relevante ideer og aktører som kan hjelpe kundene med å sette ideene ut i livet. Vi er opptatt av enkel og tydelig kommunikasjon, og har fått tillit fra store merkevareaktører. Ikke minst er vi stolte over at kampanjen for Forsvaret ble tildelt Grand Prix i effektivitetskonkurransen Stella. Vi tror på enda flere spennende oppdrag fremover, forteller Ernös leder.

Så får vi se om det dukker opp en med kokkelue også.