SMFB vokser videre

smfb2_600

Nedetid er et fremmedord i SMFB, konstaterer Christoffer Lorang Dahl, Digital Director i reklamebyrået som står bak noen av landets mest vellykkede kampanjer de siste årene.

Fra hotell til byrå

En gang var det Hotell Augustin som huset sine gjester i Tollbugata 24, mens barbereren i første etasje sørget for at tilreisende forretningsmenn fikk trimmet mustasjen. Barbersalongen er fremdeles intakt, mens hotellrommene har viket plass for det norsk-svenske reklamebyrået SMFB (Shnel & Melnychuck & Forsman & Bodenfors). Fra andre og tredje etasje i de ærverdige lokalene sørger de for at gode ideer både klekkes ut og settes ut i livet.

Passerer konkurrentene

– Vi har alltid hatt, og vil alltid ha, hovedfokus på å løse den kreative oppgaven. Derfor har vi brukt ulike eksterne produksjonsselskaper til selve produksjonen, forteller Christoffer. Det er en strategi som har gitt salgsvekst for selskaper som Ikea, Statoil, Tine, Freia og Santander. Med mer enn 100 millioner kroner i omsetning i 2014, passerte SMFB flere av konkurrentene i et reklamemarked som er i kontinuerlig forandring. Ikke minst er det vekst for markedsføring i sosiale medier, der datterselskapet SMFB Engine stadig utvider og blir lagt merke til, sist med utmerkelsen ”nest beste byrå” på Social Media Days. Flere unge mennesker med språksans og kreative hjerner er på vei inn i SMFB Engine. Christoffer Lorang Dahl forsikrer at de definitivt ikke skal jobbe med IT.

Ingen tid til IT

– IT som teknologi bruker vi minst mulig tid på. Det skyldes at vi gjennom flere år har samarbeidet med Teknograd om IT-drift, et samarbeid der Teknograd har driftsansvaret for våre kritiske servere, nettverk, linjer, lagring og backup, forteller han. SMFB benytter Teknograds skreddersydde byråløsning, med høyeste tilgjengelighetsnivå for jobber i produksjon, og et litt lavere nivå for utførte jobber. Samarbeidet medfører at de mer enn 60 medarbeiderne i SMFB alltid har tilgang til verktøy og data, og aldri trenger bekymre seg for driftsstans på IT-siden. Alle verktøy og data er selvsagt tilgjengelig uavhengig av hvor medarbeiderne befinner seg og når de velger å arbeide.

– Det er enkelt å oppsummere vårt samarbeid med Teknograd. De sørger for at IT-løsningene våre fungerer, og det gjør de på en utmerket måte! I tillegg er det en fordel at de er lokalisert i nærheten når det er behov for å utføre noe lokalt eller ta en prat over bordet, sier Christoffer Lorang Dahl.